Det är inte alltid det stämmer överrens. Ganska sällan faktiskt.

Fem timmars jobb idag. Ni vet, sådär lagom antal timmar. Tror nästan bemanningen sätter ut oss på fem timmar medvetet ibland. För jobbar du fem timmar behöver du ingen rast. Tycker dem alltså. Och så kanske det är. Fem timmar är lagom. Beroende på vilka fem timmar du jobbar. Pratar vi fem timmar så som halv sju till halv tolv eller är det halv ett till halv sex? Mest komplicerat är nog tidiga morgonpass. Trötta barn ska lämnas av mamma eller pappa eller någon annan, det ska ätas frukost och det ska anpassas till så många andra.

Jag vet själv hur jobbig en morgon och framför allt en dag kan bli om saker inte blir rätt från början.

Sen tror jag nog att lunchen är ganska knepig på många sätt också. Barnen har lekt i flera timmar, beroende på när de kommit till förskolan då förstås och börjar bli både trötta och hungriga nu. Vissa barn vill sova middag och ska göra det medan andra kanske "måste" men inte vill. Ytterligare en kategori av barn som varken vill eller ska sova finns också.

Ibland bör det ingå kloning på schemat för studerande förskollärare!

Eftermiddagspassen är ändå relativt lugna skulle jag påstå. Många barn droppar av och går hem och känslan hos de barn som är kvar brukar oftast lugna ner sig en smula. Baserat på mina erfarenheter alltså. De mindre barnen sover oftast middag en timme eller ibland mera och de större sysselsätter sig med en och annan bok eller någon lugnare sysselsättning. Så, förmiddag är värst.

Oj, nu låter det som en ren och skär faktabok.

Men hur kom vi in på det här nu då? Ingen aning. De senaste två veckorna har jag fått lite mer att fundera på antar jag.  En vecka på en avdelning med många olika nationaliteter, och därtill lägger vi arbete kring barn i behov av särskilt stöd. Jätteintressant och helt nytt för mig. Och som jag sagt, att hoppa runt lite ger ett bredare perspektiv på saker och ting! Vad hade jag vetat om "speciella barn" (missförstå mig rätt!) om jag inte fått chansen att "testa" att jobba med dem först. Ja, hur jag än vänder och vrider på det här så låter det som jag är elak och bara använder barnen som försökskaniner. Läs inte så bokstavligt i så fall! Erfarenheter är vad jag vill åt innan jag ska placera mig någonstans för en tid framöver! Så menar jag. Ungefär.

Böcker säljes! (Uppdaterad 23/2-2012)

Januari 2012 läste jag klart min sista termin på lärarprogrammet med inriktning mot förskollärare och har nu letat igenom bokhyllan och plockat ihop böcker jag gärna säljer vidare till bättre behövande. Jag har böcker från alla sju kurser jag läst så var i studietidens gång du befinner dig - tveka inte att fråga.

x Böckerna är alla från lärarprogrammet med inriktning förskollärare på Karlstads Universitet.
x Kvalitén på böckerna är överlag väldigt bra och är fria från anteckningar.

x De ordninarie priserna är baserade på adlibris.se och det nya priset är ungefär 30% billigare.
x Böckerna kan betalas kontant (gärna med jämna pengar, annars förvarna mig så kan jag ordna växel) eller via internet.

Är du intresserad skicka meddelande, antingen genom att lämna en kommentar är på bloggen eller genom facebook. Först till kvarn, därefter i turordning.

- Söker du någon bok som inte finns i listan, fråga mig.


.::.

 

Listan är nu (31/1-2012) uppdaterad och vissa priser är sänkta

.::.


.::.

 

Alleklev, Lindvall. Listiga räven. 2000. ISBN: 91-7221-161-x

Ord. pris: 59 | Nytt pris: 20


Amborn, Hansson. Läsglädje i skolan. 2002. ISBN: 91-7221-045-1

Ord. pris: 44 | Nytt pris: 20


Ask. Hållbara texter. 2006. ISBN: 91-47-07950-9 och/eller 978-91-47-07950-6

Ord. pris 130 | Nytt pris: 80


Björklund. Bland bollar och klossar. 2010. ISBN: 978-91-44-05057-7

Ord.pris: 222 | Nytt pris: 150


Byréus. Du har huvudrollen i ditt liv. 2001. ISBN: 978-91-47-05075-8

Ord. pris: 423 | Nytt pris: 250


Dahl mfl. På tal om matte i förskoleklassens vardag. 2004. ISBN: 91-25-04003-0

Ord.pris: 210 | Nytt pris: 150


Dahlgren m.fl. Barn upptäcker skriftspråket. 2006. ISBN: 978-91-47-05330-8

Ord. pris: 239 | Nytt pris: 150


Dahlin mfl. Besjälat lärande. 2002. ISBN: 978-91-44-01049-6

Ord. pris: 263 | Nytt pris: 150


Egelund mfl. Inkluderande pedagogik i skandinaviskt perspektiv. 2006. ISBN: 91-47-05289-9

Ord.pris: 286 | Nytt pris: 200


Evenshaug. Barn- och ungdomspsykologi. 2001. ISBN: 978-91-44-01595-8

Ord.pris: 337 | Nytt pris: 200


Gottberg mfl. Alla talar om matte redan i förskolan. 2006. ISBN: 91-25-060023-3 eller 978-91-25-06002-1

Ord.pris: 215 | Nytt pris: 150


Hindberg. När omsorgen sviktar. 1999. ISBN:

Ord.pris: - | Nytt pris: 150


Henriksson. Nya bokpuffar. 2007. ISBN: 978-91-7221-449-1

Ord. pris: 44 | Nytt pris: 20


Hägglund, Fredin. Drama bok. 2001. ISBN: 978-91-47-05068-0

Ord. pris: 344 | Nytt pris: 200


Isaksson. Om tjocka böcker och tunna. 2001. ISBN: 91-7221-132-6

Ord. pris: 42 | Nytt pris: 20


Johansson, Pramling Samuelsson. Att lära är nästan som att leka. 2007. ISBN: 978-91-47-08436-7

Ord. pris: 248 | Nytt pris: 150


Kadesjö. Barn med koncentrationssvårigheter. 2007. ISBN: 978-91-47-08418-0

Ord.pris: 308 | Nytt pris: 200


Kärrby mfl. Pedagogisk kvalitet i skolan – PQS. 2003. ISBN: 978-91-44-04165-0

Ord. pris: 189 | Nytt pris: 150


Ladberg. Barn med flera språk. 2003. ISBN: 978-91-47-05199-1

Ord.pris: 223 | Nytt pris: 150


Lindqvist. Avsikt att förinta. 2008. ISBN: 978-91-0-011624-8

Ord.pris: 164 | Nytt pris: 100


Lindqvist. Historia som tema och gestaltning. 2000. ISBN: 91-44-01341-8

Ord. pris: 172 | Nytt pris: 100


Lindqvist. Lekens möjligheter. 1996. ISBN: 91-44-61391-1

Ord. pris: 181 | Nytt pris: 100


Nilholm. Perspektiv på specialpedagogik. 2007. ISBN: 978-91-44-02663-3

Ord.pris: 190 | Nytt pris: 130


NCM. Matematik i förskolan. 2006. ISBN: 91-88450-38-4

Ord. pris: 193 | Nytt pris: 130


NCM. Små barns matematik. 2006. ISBN: 978-91-85143-04-7

Ord. pris: 193 | Nytt pris: 130


Nordberg. Manlighet i fokus. 2005. ISBN: 91-47-05214-7

Ord. pris: 238 | Nytt pris: 160


Persson. Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. 2007. ISBN: 978-91-47-08456-2

Ord.pris: 266 | Nytt pris: 180


Persson, Wiklund. Hur långt är ett äppelskal. 2007. ISBN: 978-91-47-05358-2

Ord. pris: 287 | Nytt pris: 200


Sandin. Barnets bästa. 2003. ISBN: 91-7139-583-0

Ord.pris: Utgått | Nytt pris: 100


Sommer. Barndomspsykologiska fasetter. 2005. ISBN: 91-47-05265-1

Ord. pris: 260 | Nytt pris: 150


Strömquist. Uppsatshandboken. 2006. ISBN: 978-91-7382-816-1

Ord.pris: - | Nytt pris: 100


Svaleryd. Genuspedagogik. 2002. ISBN: 978-91-47-05148-9

Ord. pris: 198 | Nytt pris: 120


Svensson. Språkglädje. 2005. ISBN: 978-91-44-03900-8

Ord.pris: 252 | Nytt pris: 170


Tidningen Förskolan. Utomhuspedagogik. 2005. ISBN: 978-91-8509-695-4

Ord.pris: 170 | Nytt pris: 100


Trageton. Att skriva sig till läsning. 2005. ISBN: 978-91-47-05236-3

Ord. pris: 258 | Nytt pris: 180


Vallberg Roth. De yngre barnens läroplanshistoria. 2002. ISBN: 978-91-44-04059-2

Ord.pris: 212 | Nytt pris: 150


Ytterhus. Barns sociala samvaro. 2002. ISBN: 978-91-44-02699-2

Ord.pris: 215 | Nytt pris: 150


Öhman. Den viktiga vardagen. 2006. ISBN: 978-47-02044-7

Ord. pris: 229 | Nytt pris: 160


.::.


ÖVRIGA PUBLIKATIONER


Salmancadeklarationen och Salmanca +10

20:-


Läroplan för de frivilliga skolformerna Lpf94

20:-


Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo94

20:-


Allmänna råd och kommentarer för arbete med åtgärdsprogram

20:-


Allämnna råd och kommentarer, kvalitet i fritidshem

20:-


Tyst i klassen – om lärarens arbete kring sexuell läggning

20:-


BRYT! – Ett metodmaterial om normer i allmänhet och hetronormen i synnerhet

20:-


.::.

Måndag

Sakta börjar energin trilla in igen. Sakta. Efter flera timmars sömn inatt och en hemmadag med eget pysslande börjar jag känna mig på banan. Det är nästan så jag hann bli rastlös ett par timmar i eftermiddag. Dammsugaren har gått en runda och nu snurrar tvättmaskinen. Imorgon är det jobb. Life goes on.
En snabb tanke som jag bara måste skriva ner är ändå att det är ganska så bra. Allt alltså. Skolan är slut, jag inväntar bara betyget och skickar därefter iväg papperen till examensbeviset. Jag jobbar, BE jobbar, vi bor bra och vi mår bra. Så jo, det är ganska bra med allt.
Ikväll börjar Familjen Annorlunda äntligen och jag lär sitta som bänkad. Chefen undercover följer och sen sover vi. För som sagt, imorgon ska det jobbas. Ny avdelning och speciella förutsättningar. Spännande! Det vore ännu mer spännande om min lilla nyinkommna förkylning ville ge med sig... *snörvel*