Ett varv till

06.45 och jag är inte ens trött. Vad är det som är fel? Vänder mig om och möts av ett leende, en tanke på vad som hände igår. Leendet smittar av sig och jag känner mig genast på bättre humör. Frukost, dusch, promenad till holken, vänta på bussen och sen är vi på väg. Ännu en skoldag tar sin början.
- - -
Sitter med papperen framför mig och har kanske lite väl höga förväntningar. Jag kan allt och nu vill jag ha frågor på allt. Ett, ett enda, papper kommer och vad ser jag? Sex frågor. Sex frågor på hela judendomen. Är det meningen att jag ska kunna bevisa allt jag kan på dessa sex frågor. Inser att det nog går. Omfattande frågor, jo jag tackar jag.
- - -
"Kvart i tolv..", "Tolv..", "Tio över tolv..", "Tjugo över tolv.." När ska klockan sluta gå så sakta? När jorden slutar snurra kanske? Turkkas lektioner är det värsta som finns! Frågor om existens, "vår vän" aristotales, sokrates och empedokeles gör mig illamående. Kan någon bevisa att de här gubbarna verkligen funnits? En efter en kommer dem, frågorna, "Åsa, vad säger du?" och en efter en kommer dem, svaren, "Jag vet inte". Jag hatar filosofi!
- - -