Marcus Birro

Jag blev helt klart glatt överaskad idag.. Marcus Birro hade föreläsning i Aulan, ska jag vara helt ärlig hade ja ingen aning om vem människan var innan.. men gick väl dit dels för att vi blev tvingade och dels för att det kändes bättre än att ha svenska.. Marcus klev upp på scenen och från fårsta stund var han rolig.. genstikulerade och härmade och pratade verkligen till oss.. inte om oss eller för oss.. utan till oss! 45 minuter har väl aldrig gått så snabbt tror jag.. helt jävla klockrent! Har aldrig haft så kul om idag.. han skulle visst hålla en föreläsning ikväll med på biblioteket.. 19.00! be there! Om man inte sett hans föreläsningar så har man helt klart missat något!

--

Istället för ilska

När sköterskan kommer in
sval, blek, tunn, ljus, finsk
går jag ut

Jag orkar inte sitta där och höra henne leta efter Dantes hjärtljud

De slår sina slag
Dante är en kämpe
Jag är en fegis

Vi tar dygn för dygn
Jag sover hos släktingar
Jag sover inte alls
Timmarna rör sig planlöst, flyter ut

Vattnet har gått men det finns tillräckligt kvar för att han ska överleva
I alla fall ett tag

Vi ser Melodifestivalen
Vi äter finsk smaklös mat
Vi borstar tänderna

Vi skrattar åt ingenting särskilt

En kil av vardag tränger sig in
Det är underbart, det är ett sakralt hopp

Till sist sätter värkarna in
Allting är för sent
Allting har varit för sent länge
Vi är de sista som får reda på det
En tyst läkare kommer in och säger att han antagligen kommer dö

Han gör det när han föds

Jonna lever
Med vilken oerhörd, vulkanisk vredgad sorg hon lever!

Jag slänger en hastig blick när han kommer ut, ser hans lilla kropp, hör inget ljud
De bär iväg med honom olycksbådande snabbt

Det går tid
Det gör det fortfarande

Han kommer tillbaka till oss och då brister det äntligen
Jag spills ut på golvet
Slår i väggar och skvätter i vrår
Skyddar mitt barn från sköterskor som talar ett främmande språk, som rör sig ovärdigt, som inte förstår att det är jag som vilar där, mitt ansikte och mitt namn, och jag gråter äntligen
Det känns som ett nederlag, som ett svek

Jag är en far utan barn

(c) Marcus Birro