Året som varit - 2014 är lagt till historien.

Vi inleder årssammanfattningen med att blicka tillbaka på det kulturella. I februari fick BE
tag på biljetter till finalen av Melodifestivalen i Friends Arena i Stockholm. Såklart vi ville se den. Jag och mitt ego. Mestadels vi två. BE hängde på som chaufför och pelare till mig som fortfarande inte var helt frisk.
 
Festivalen var ganska okej. Sanna vann, vi var med på tv flera gånger och vi sov hos Johanna och Richard. Bredbands-Kenny är ju inte alltför ful heller.
 
För övrigt har jag läst en bok. Köpt desto fler.
 
Tidig vår förra året rullade vi mot Göteborg för en weekend på hotell minsann. Stora spenderarbyxorna på. Och med en timmes färd till Ullared lyckades jag övertala min bättre hälft att åkt dit. Där träffade vi på både Morgan och Ola-Conny. Tyvärr bara i pappformat. Eller tur var det kanske.
 
Det här året har varit knepigt, konstigt och annorlunda på alla möjliga sätt. Jag blev aldrig fullt återställd efter fästingprylen. Jag har börjat äta en hel mängd piller. Och jag har varit med om mitt livs första operation. Nåväl. Något som varit mer knepigt är intaget av föda. Främst i samband med umgänge med andra..
 
         
 
Vad sägs om Jacobs Creek och hallon/lakrits-godis? Eller hemmagjord pizza med rödvin på köksgolvet? Saffransbullar och kaffe? Jordgubbstomtar och vin? Eller varför inte min favorit alla kategorier? Stekt kokkorv med rosé? För övrigt gick hela adventperioden till att inta julfika på diverse ställen. Saffransbulle eller pepparkaka avlöste varandra. Men advent är advent och pågår bara en gång om året.
 
Tidigt i sommras fick jag någon slags överskottsenergi och stegade iväg nästan två mil i veckan. Det var effektivt. Tyvärr höll sig inte effektiviteten över semestern. Men under de bästa dagarna avverkades som sagt två mil i veckan och som längst en tur ut till Lunedet (8km). Med nyvunnen motivation, snygga kläder och bra musik i lurarna gick det enkelt. Om jag nu skulle hitta motivationen igen ska jag gå utan solbrillor!
 
Som sagt har jag inte varit helt återställd sedan 2013års sjuka. Även år 2014 har många timmar spenderats på sjukan. Både i Örebro på USÖ och här i Karlskoga. Det har varit provtagningar på provtagningar, undersökningar på undersökningar och som grädde på moset en operation. Check på den.
 
         
Nu vet jag hur det känns att ligga och glo upp i taket på lampor som helt plöstligt snurrar bort ur medvetandet. "Nu ska du få andas lite syre", sa sköterskan. Hon lurade mig den filuren!. Fyra timmar senare var jag vaken med en avklarad operation i bakfickan. Dygnet senare fick jag åka hem med ännu fler erfarenheter i minnet.
 
 
Sommaren kom och semestern med den. Vi tog långa sovmornar, 
åt långa frukostar, njöt av  solen, badade och bara umgicks med människor överallt och hela tiden. En vecka i juli åkte vi upp till Denise och Johan i Norrtälje. Skansen avverkades, roadtrips hit och dit och diverse mys! En vecka som gick fort minsann!! Nästa år kommer vi tillbaka.
 
 
För övrigt blev vi under semesterveckorna anlitade till diverse vattenbundna arbetsuppgifter.
1) Lägg i bryggan. Med stor släkt tillkommer automatiskt stor brygga. Hur ska alla annars kunna bada tillsammans? Och med stor brygga och tanke på att få använda den krävdes assistans för att få ner den i sjön. Med många stora och starka gubbar var bryggan nere på ett kick.
 
 
 
 
 
2) Upp med bryggan. Samma procedur som när den ska i, men tvärtom.
 
 
 
 
 3) Syster Susanne bestämde sig för att slå upp sin pool. Och med stor släkt, så ja.. ni förstår. Vi var även där och hjälpte till.
 
 
 
 4)  Ja, hur passar vedklyvning ihop med vatten? Jo.. det var svettigt!!
 
 
Och när vi nu pratar om vatten.. i slutet på augusti svämmade Kristinehamn över och polisen stängde av E18.
 
 
 
 
 
 
 
Det har blivit en hel massa kalasande under 2014. Precis som alla andra år i och för sig. Men nu sammanfattar vi 2014 och ingenting annat. Vi har firat födelsedagar, traditioner och bara firat livet i största allmänhet.
 
 
 
Till det här med födelsedagsfirande hör jag själv. Eftersom jag föddes 1989 kan den smarte räkna ut själv att 2014 innebär 25. Halvvägs till femtio. Nåväl. Mitt emellan 20 och 30 går också bra. Vuxen, självsäker och båda fötterna på jorden fungerar också. För att återgå till ämnet. 25årskalas var det. Passade på att klippa håret och måla i lite färg.
 
      
 
Efter min födelsedag kommer som alltid advent, jul och nyår. Julafton i Karlstad, Juldagen hos Camilla och Linus. Julpyssel fanns med på schemat som sig bör. En egen adventljusstake, egna julgrupper och allmänt pyssel (själva pysselåret 2014 kommer i ett senare inlägg).
 
 
   
 
Precis som bilderna visar var det extrem brist på snö (den kom inatt 7/1!).
Vi har bakat pepparkakor. Men inte en enda lussebulle. Desto mer godis. Knäck är gott!
 
   
 
Den traditionsenliga adventfrukosten på fjärde advent blev av hemma hos Emely och Robert. Som sig bör. Och Emely och jag bytte adventkallender med varandra. En nyinstiftad tradition.
 
   
 
Julafton spenderade vi som sagt i Karlstad hos Eva, Johan och barnen. Vi som alltid brukar vara där, var där. Ny tradition i år blev julklappsspelet. Mycket nya traditioner i år minsann. Det kanske får vara 2014års ord - tradition. Nåväl. Vi spelade och snodde paket. Uppskattat hos både 8- och 80-åringen. Och alla däremellan. Vi åt en massa mat och umgicks. Sen kom det som alltid är värst på jul. Vänta på tomten! När skulle han komma egentligen? Klockan sex... vem hade bestämt det. Det hade ju varit bra mycket bättre ifall han kunde komma direkt efter Kalle så man slapp vänta. Såklart.
 
      
 
Vi roade oss bäst vi kunde i soffhörnet och till slut kom han. Tomten!! Paket hade han med sig minsann. 
 
 
Sen kunde pappa Johan inte låta bli att testa mosters nya mobil. Och ja, även om soffan är stor blir det trångt när alla vill sitta på samma ställe. Men det är ju mysigt!
 
Julhelgen övergick i nyårshelg. Och jag hade semester. Mitt livs första betalda semester över jul! Woh. Bara det är värt att fira nästan. 2014 var ett tacksamt år på det sättet. Två dagars komp.tid och tre semesterdagar. Och vips 15 dagar ledigt i ett svep. Med helgerna inräknat då. Imorgon börjar jag jobba igen. Vårterminen -15 here I come.
 
Men nyår sa vi. På med glittrig hatt, vilket alla barn också hade tänkt. Jag och barnen - som alltid. Och mot Degerfors och stora huset. Återigen, med stor familj... ni vet. Vi var många på plats, men långt ifrån alla. Ibland kan man inte vara på samma ställe och ibland vill man inte. Ibland kanske man inte ens behöver. 
 
Vi åt riktigt god mat, tack för den. God dessert, tack för den. Gott i glasen, tack för det och vi skålade in nyåret framför Loa och teven. Som sig bör. Därefter sköt vi upp några hundra i luften, som många andra. Med andra ord, vi spenderade tiden fram till tolvslaget och sen blev alla jättetrötta. Halv tre nyårsdagen i år var vi hemma. Det låter skumt. Vi åkte hemifrån 2014 och kom hem 2015. Allt var precis som vanligt. Nu mer ligger det lite mer konfetti på taket utanför här än förra året dock.
 
 
 
         
 
Som traditionen (se nu är vi där igen) säger ska Gävlebockens okända kusin alltid få sitt under nyårsnatten. Ingen vidare kommentar kring detta, låter bilden tala för sig själv.
 
 
Men för att nu avruda det här årets bildbomb avslutar jag med att konstatera att 2014års bästa inköp/införskaffande top tre, utan inbördes ordning lyder enligt följande.
 
Nytt köksbord. Dessutom var någon villig att betala för det gamla! Topp.
Diskmaskin. En bänkversion. Förhoppningsvis slipper jag diska alla berg som uppstår. Topp.
Mobiltelefon. Samsung. Den tar riktigt bra bilder, när den själv vill sammarbeta. Topp. Missade dock att köpa rätt fodral. En liten miss i protokollet.
 
 
Och jag vet, du har undrat länge nu.. hur blev det egentligen? Gjorde hon egen blåbärssylt även 2014?
 
Svaret kommer nu, JA det gjorde hon!
 
Puss och Kram och Gott Nytt År!
Nu hoppas jag att 2014 lägger sig långt bak i historien och lämnar plats till ett 2015 som bara kan bli bättre.
#1 - - null:

Ni är välkomna i sommar igen <3

Svar: Tack ska du ha ;)
Åsa