Jag är femton år och jag vill inte dö

Boken är utläst. Ger man sig den på det går det förvånansvärt snabbt att läsa en tråkig bok. Den är intressant på sitt sätt, men det finns för många böcker som handlar om just krigets Europa. Den är och Anne Frank är slående lika. Skillnaden är väl i princip att Christine och hennes familj kommer bort  ifrån landet, och Budapest.

Skildringen av hennes källarlokal baseras på personerna i den och ger en bra bild av vad det är för människor som befinner sig där. Boken får, trots likheterna och den aningens tråkiga tendensen, godkänt.

Om ni nu undrar varför jag tar upp "likheterna" hela tiden beror det på att Anne Frank etsade sig fast hos mig när jag läste den. Bättre bok om andra världskriget får man leta efter med lykta.  Jag har personligen två favoriter, vilket det ena såklart är "Anne Franks Dagbok" och den andra "Resa i Augusti".

Hur som haver den här boken, "Jag är femton år och jag vill inte dö" får en stark 2a.

Betyg: 2/5.