Ledig helg no.2

Haft det ledigt i ett par dagar igen. Skönt. Åkte till Karlstad efter jobbet i Torsdags. Den dagen tänker jag för övrigt bara totalt glömma bort. Mer kaos får man leta efter. Ingenting ville som det borde. Allting gick extremt långsamt och allt, precis allt krånglade. Frukosten som skulle serveras nio blev försenad och vi som brukar få sätta ner röven runt tio hittade inte in till personalrummet förrän närmare halv tolv. Duschar hit och städ dit. Kommentarer och önskemål hit och problemlösningar dit. Huh! Men skam den som ger sig. Vi fullföljde och ja, det blev gjort. Men kanske för sent!

- - -

Torsdag kväll, fredag och halva lördagen spenderades hemma på Länsmansgatan. Eller ja, fredagen gick i Johannas tecken med shopping på REAN och film på Kronoparken. Shoppingen var urkul för en gångs skull. Fick med mig lite nödvändiga saker och billigt annat hem. En überfrän BH i limegrön. Jag som inte är så neonig av mig är helt kär. För att vara ännu mer tydlig, Denise: det är "din" neongrön!

I lördags, igår alltså, rullade vi till Karlskoga för lite social samvaro med personerna där. Hamnade som barnvakt åt C. Inga fel det. Spelade Wii och pusslade ihop ord med bokstäver. Imponerande sjuåring må jag säga. Är med på både dubbelbokstäver och NG vs. GN. Visade "ugn" och ung". Knepigt det där, men joho då, det förstod vi mycket bra! Pedagogen rycker ut igen. Det är nog ändå rätt yrke jag är på gång i.

När vi väl drog oss hemåt från barnvaktandet uppenbarade sig Mumindalens rosa moln på himlen. Ni vet, de där rosa molnen som de trollar fram från en svart hatt. De är fluffiga och går att åka runt i. När jag var liten var jag alltid så avundsjuk på att de fick, och framför allt, kunde åka runt i de där. Varför fanns det inte att köpa i affären? Eller ännu bättre, varför hade inte jag en svart hatt som kunde trolla fram dem åt mig? Hur som haver, igår fanns de där i alla fall. Massor med rosa fina, lågt flygande rosa moln. Med en gnutta fantasi kunde man lätt se Lilla My, Snorkfröken och alla de andra susa runt där uppe på de där molnen.

I horrisonten bakom dessa moln
kunde dessutom en annan film skymtas. Himlen såg precis ut som i The Day after Tomorrow. Då när allt oväder precis har lagt sig och världen liksom börjar om från början igen. Små strängar av vita moln blandat med svep av vitt. Jättefint verkligen, och i kombination med de rosa kunde jag inte låta bli att le. Tänk, en ny tid kanske tog sin början, en tid fylld av flygande mumintroll på rosa moln.