Dag 09 – Min tro

Min tro?! Rent teoretiskt är jag väl kristen eller? Både döpt och konfirmerad. Men jag skulle nog inte påstå att jag är spciellt aktiv. Det är med kyrkan och gå på.... vad heter de? Tänkte säga föreläsning, men ja, ni förstår nog. Gudstjänst var det! Se där, så aktiv är jag. Nej, men gudstjänst nja, beror på vad de handlar om. Och kyrkor i sig kan vara ganska rogivande och fina.

Dop är jättevackra och bör hållas i en kyrka. Bröllop är också jättevackra och bör även de hållas i en kyrka. Begravningar är kanske inte fina på samma sätt, men bör verkligen hållas i kyrkan. På något sätt får man en bekräftelse och tro på att den döde kommit till rätt plats och blir emottagen och välkomnad där. Dit den nu kommer. Så kanske tror jag på nåt ändå? Just i detta fall kanske det är en del av ett sorgearbete? Vad vet jag? Begravningar har jag varit på och många i familjen har försvunnit till någon annan plats. Mormor, morfar, farmor, farfar och min bror. Dock minns jag inte alls speciellt mycket och jag vill helst inte påminna mig om vad en begravning innebär.

När jag var liten och sov borta hos mormor och morfar bad vi alltid fader vår innan jag somnade. Ett mysigt minne faktiskt. Idag kan jag den knappt. Ja, jag testade precis. Men för att konkretisera lite så tror jag inte att jag direkt tror på någon utan snarare på något. Ödet kanske. Men samtidigt inte det heller. Vissa situationer och vissa tillfällen tror jag är förutbestämda. De här med att man möter någon på ett visst ställe och ifall man springer på sin ungdomskärlek och allt tar fart igen. Ofta kan jag höra mig säga att "ja, de var nog någon mening med detta också..." och ja, vem vet.

Det sköna med en tro är ju att man aldrig riktigt kan kolla om det stämmer. Tror jag på ett visst sätt så är det ju rätt för mig och jag är kanske inte övertygad, men mer än någon som inte tror enligt mig. Och framför allt, det finns ju ingen som kan komma och säga att jag har fel. Hur vet den det? Tror jag att det var en giraff som skapade jorden kan ju inte någon komma och säga att så var det inte alls! Visste han eller hon det skulle jag bli rädd, är den människan såå gammal?!