Dag 05 – Vad är kärlek?

En bra fråga!

Kärlek kan ta så många uttrycksformer
och kan vara riktgade mot minst lika många föremål, personer, känslor och så vidare. Det finns kärlek och det finns kärlek. Kärleken man har mot sina föräldrar är en sort. Kärleken till sin sambo/man/hustru osv. är en annan sort. Sen finns givetvis kärleken till sina barn, barnbarn och andras barn. Ingen av dessa är lika. Och tur är väl det!

För mig är kärlek så mycket mer än att bara visa den rent fysiskt, ja, jag pratar om sex. Det kan handla om ett litet ögonblick, en blick, ett ord eller ett leende. Bara känslan av att veta att han eller hon tycker om mig för den jag är och för det jag gör. Att få känna att man är uppskattad och älskad rent spontant.

Det kan handla om att han eller hon erbjuder sig att göra maten och ta disken för att jag är trött efter en lång dag. Han eller hon köper med blommor hem, eller hyr [läs: laddar ner] en film för att få lite avkoppling. God mat, ett glas vin och lite tända ljus. Visa att man repspekterar den andre och därmed vinna enormt med respekt tillbaka. Det är kärlek!